dijous, 10 de juliol del 2014

Temporada a l’exili 2014

Sèrie: Última obra realitzada



   El retrat i la caricatura són, en essència, “pura comunicació”. El paper i el pigment no tenen cap valor sense el missatge que es transmet a través d’ells. D’aquesta manera, dibuixar a algú és com “parlar amb algú”, i aquest “algú” s’adreça a un artista o altre en funció del tipus de missatge o de la qualitat que aquest li ofereix.


   Un retrat, segons la definició del diccionari, és la representació d’una persona per mitjà del dibuix o la pintura. No obstant això, a la Rambla de Barcelona la lliure expressió seguia estant prohibida, de tal manera que l’estil d’un retratista s’havia d’ajustar al concepte de retrat que podia arribar a entendre un caporal de la Guàrdia Urbana. Així, per cinquè any consecutiu, aquest estiu jo tenia prohibit “parlar” amb espontaneïtat i humor al meu lloc de treball i atreure l’atenció de les persones per divertir-les amb els meus dibuixos. Aquesta coacció, els darrers mesos, m’havia causat tanta ansietat que havia emmalaltit.

   Per aquest motiu m’havia vist obligat a traslladar-me a treballar a un petit poblet de la costa catalana. Allà, mentre esperava l’arribada de la temporada alta, dibuixava mostres noves en absoluta llibertat amb l’esperança de recuperar la plenitud de les meves facultats.

Llegir en anglès